Душан С. Ракитић
10.51204/Anali_PFBU_22110A
Заштита аутономије универзитета у повоју, признање професорског звања и важења стечених диплома, што је све током историје пружила црква, били су кључни за развој универзитета у првим вековима, када су стицани углед и утицај које су универзитети задржали до данас. Подршка цркве је била незаменљива за афирмацију универзалне вредности високошколског образовања, академске слободе и академских стандарда. Конфесионална теологија, захваљујући ауторитету високошколског образовања у савременом друштву, стеченом и изграђиваном током десет векова, пресудно утиче на идентитет, доктрину и перцепцију одређене конфесије, због чега је неопходно да се обезбеди право цркве да тај утицај држи у границама свог самоодређења. Избор професора теологије представља за одређене конфесије, односно деноминације, незаменљив начин остваривања тог права. У таквим случајевима је право на верско самоодређење цркве оквир у коме је могуће остварити аутономију универзитета у домену конфесионалних теолошких студија. Непостојање права цркве да утиче на избор професора теологије значило би негирање њеног права на самоодређење.
- Andreescu, Liviu. 3/2010. Double or Nothing: Academic Theology and Post-Communist Religious Policy. Journal of Church and State 52: 540–570. https://doi.org/10.1093/jcs/csq088
- Avramović, Sima, Dušan Rakitić. 1/2012. Understanding Secularity in a Post-communist State: Case of Serbia. Ősterreichisches Archiv für Recht und Religion 59: 284–314.
- Brundage, James A. 2008. The Medieval Origins of the Legal Profession. Chicago: The Chicago University Press. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226077611.001.0001
- Ђукић, Далибор. 2022. Интерконфесионално законодавство у Југославији и Србији 1919–2006. Београд: Правни факултет.
- Euart, Sharon A. 2002. Title III: Catholic Education, Chapter I: Schools, Chapter II: Catholic Universities and Other Institutes of Higher Studies. 953–971. New Commentary on the Code of Canon Law, eds. John P. Beal, James A. Coriden, Thomas J. Green. New York: Paulist Press.
- Haskins, George L. 222/1941. The University of Oxford and the ‘Ius ubique docendi’. The English Historical Review 56: 281–292. https://doi.org/10.1093/ehr/LVI.CCXXII.281
- Janin, Hunt. 2008. The University in Medieval Life, 1179–1499. Jefferson: McFairland & Company, Inc., Publishers.
- Kivinen, Osmo, Petri Poikus. 2006. Privileges of Universitas Magistrorum et Scolarium and their justification in charters of foundation from the 13th to the 21st centuries. Higher Education 52: 185–213. https://doi.org/10.1007/s10734-004-2534-1
- Clark, David S. 4/1987. The Medieval Origins of Modern Legal Education: Between Church and State. American Journal of Comparative Law 35: 653–720. https://doi.org/10.2307/840129
- Kouamé, Thierry. 2020. The Institutional Organization of the Schools. 30–48. A Companion to Twelfth-Century Schools, Brill’s Companions to the Christian Tradition, Vol. 88, ed. Cédric Giraud. Leiden: Brill.
- Ковачевић, Љубинка. 2021. Заснивање радног односа. Београд: Правни факултет.
- Landau, Peter. 2004. The development of law. 113–147. The New Cambridge Medieval History, Vol. IV, eds. David Luscombe, Jonathan Riley-Smith. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CHOL9780521414104.006
- Listl, Joseph. 1996. Church-State Relations in Germany. Jurist 56: 905–916.
- Luscombe, David. 2004. Thought and learning. 461–498. The New Cambridge Medieval History, Vol. IV, eds. David Luscombe, Jonathan Riley-Smith. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CHOL9780521414104.013
- Messner, Francis. 2008. Le statut des facultés de théologie en France. 255–276. Laïcité en débat, ed. Samim Akgönul. Strasbourg: Presses universitaires de Strasbourg. https://doi.org/10.4000/books.pus.9024
- Mingroot, Eric Van. 1994. Sapientiae Immarcessibilis – A Diplomatic and Comparative Study of the Bull of Foundation of the University of Louvain (December 9, 1425). Leuven: Leuven University Press.
- National Catholic Reporter. 1999. Remembering the Cologne Declaration. January 15. http://www.natcath.org/NCR_Online/archives2/1999a/011599/011599s.htm, последњи приступ 30. јануара 2022.
- Orsy, Ladislas. 1983. The Mandate to Teach Theological Disciplines: Glosses on Canon 812 of the New Code. Theological Studies 44: 476–488. https://doi.org/10.1177/004056398304400305
- Post, Gaines, 2017. The Papacy and the Rise of the Universities. Education and Society in the Middle Ages and Renaissance, Vol. 54, ed. William J. Courtney, Jürgen Miethke, Frank Rexroth, Jacques Verger. Boston: Brill.
- Rashdall, Hastings. 1929. The Medieval Universities. 559–601. The Cambridge Medieval History, Vol. VI, planned by John Bagnell Bury, eds. Joseph Robson Tanner, Charles William Previté-Orton, Zachary Nugent Brooke. Cambridge: University Press.
- Robbers, Gerhard. 1/2010–2011. Church autonomy in the European Court of Human Rights – Recent developments in Germany. Journal of Law and Religion 26: 281–320. https://doi.org/10.1017/S0748081400000989
- Scaduto, Francesco. 1886. L’abolizione dell facoltà di teologia in Itala (1873). Studio storico-critico. Torino: Ermanno Loescher.
- Schmidt, Jochen. 2021. Between church and state, confession and science on the position of theological faculties at German universities. International Journal for the Study of the Christian Church, 1–13. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1474225X.2022.2013448, последњи приступ 30. јануара 2022. https://doi.org/10.1080/1474225X.2022.2013448
- United States Conference of Catholic Bishops. 2001. Guidelines Concerning the Academic Mandatum. https://www.usccb.org/committees/catholic-education/guidelines-concerning-academic-mandatum, последњи приступ 30. јануара 2022.
- Verger, Jacques. 2010. Les ambiguïtés de la licentia docendi médiévale. Entre tutelle ecclésiastique et liberté universitaire. Revue d’histoire des facultés de droit et de la culture juridique, du monde des juristes et du livre juridique. 17–28.
- Zichi, Giuiseppe. 2010. Gli studi teologici. 191–204. Storia dell’ Università di Sassari, Volume primo, ed. Antonello Mattone.
Затворено за коментаре